چگونگی پرواز مسافت با بال های EN A

گلایدر – EN-A شما قابلیت خوبی در تمرین و انجام پروازهای مسافت دارد و چگونگی پرواز مسافت با بال های EN A را  مهارت خلبان است که رقم میزند.
نخستین بال شما مهمترین آنهاست که سازنده اساس و زیربنای پرواز شماخواهد شد. شما نیاز دارید که تا حد ممکن با بال خود هماهنگی و راحتی خاطر داشته باشید، تا جاییکه با تمرینات کافی با آشفتگی و تغییرات هواهای ترمیک آشنا شوید.
با در دسترس داشتن یک گلایدر EN-A با طراحی های جدید کاملا آمادگی این شروع تمرینات مسافت را دارید. شاید بالهای EN-A به خوبی سایر کلاسها نباشند، اما من معتقدم که کارایی بهتری برای خلبانان تازه کار نسبت به سایر بالها دارند.
به عبارت ساده تر اول ایمنی و بعد پرواز، در عین حال که بسیار سرگرم کننده هستند به شما این امکان را میدهند که پرواز را بخوبی یاد بگیرید.

من اخیر با گلایدرهای کلاس A و C و مسابقه ای پرواز مسافت داشته ام و آنها را با یکدیگر مقایسه کرده ام گلایدرهای EN-A نسبت به سایر کلاسها بسیار لذت بخش تر بوده و تمام افکار من را نسبت به این که کسل کننده هستند از هم پاشید. بعضی ها می گویند تا زمانی که مهارت پروازی خود را کامل نکرده اید نباید بال خود را تغییر دهید. این آمادگی را بر روی زمین کسب کنید  (Ground Handling)، تیک آفهای بی نقص، ترمالگیری، ترتیب دادن اولین پرواز مسافت و در آخر یک دوره SIV.
دلایل: بعنوان یک خلبان تازه کار حجم افکار شما در هوا بسیار بالاست. شما باید به یک پرواز ایمن فکر کنید. در طول ۲۰۰ ساعت پرواز اول، شما به دنبال این هستید که این توانایی و مهارت را تا جای ممکن به درک مسقیم تبدیل کنید.( یعنی فعالیت های شما فقط منجر به یادگیری تان شود) بنابرین گراند هندلینگ، کنترل رفتار بال، ترمالگیری، پرواز بهینه و کارآمدی بال و اسپید سیستم در ماهیت دوم می باشد. این امر به شما این امکان را میدهد که برخی از جنبه های روحی خود را که با تصمیم گیری, برنامه ریزی مسیر و… در ارتباط است آزاد کنید. و تنها پس از این آمادگی پرواز با بالهای کلاس بالاتر را خواهید داشت.
درواقع اکثر خلبانان خیلی زود بال خود را تغییر میدهند فقط به این دلیل کذایی “پرفورمنس بالاتر”. در حالیکه در واقع آنها خلبانهای بهتری خواهند شد و به مراتب سریعتر پیشرفت خواهند کرد و باید با اولین بال خود به حد مطلق توانایی هایشان برسند.

 

پرواز مسافت نیازمند تکنیک هایی است که در زیر چگونگی بهره وری بالا از عملکرد بالهایی با پرفورمنس پایین را مرور میکنیم:

۱- یاد بگیرید خوب بالا بروید

بالهای با کلاس پایین نسبت به بالهای با کلاس بالاتر سخت تر بالا می روند. شما میتوانید آنها را براحتی بچرخانید و آنها را نسبت به بالهایی با اسپکت بالاتر بیشتر خم کنید. یک خلبان با تکنیک خوب میتواند با این بال همانند بالهای مسابقه ای از ترمال ها استفاده کند و بالا برود.

۲- یاد بگیرید Low Save پرواز کنید

با بالهایی با اسپکت پایین راحت تر میتوانید به Low Save ها برسید. از انجاییکه آنها خیلی تکان نمیخورند، میتوانید بر روی احساس ترمال تمرکز بکنید.(منظور تمایل بیشتر بال به پایداری است).

۳-  بهینه پرواز کنید

گلاید و سرعت شما بخوبی خلبانهایی با اسپکتهای بالا مانند: B و C نیست. بنابرین شما باید یاد بگیرید که مسیر هایی با جریان بالا برنده هوایی را احساس کنید و از مسیر هایی که سینک کمتری دارند استفاده کنید. این مسیر ها میان ترمال ها وجود دارند.

۴- مسقیم به بالا بروید

شما قادر نخواهید بود که گلاید بالایی داشته باشید. بنابر این ارتفاع از مسافت خیلی مهمتر است. (یعنی اینکه ارتفاع بالاتری داشته باشید مهمتر از اینست که مسافت دورتری بروید). باید بفهمید که کدام لیفت شما را مستقیم به بالا هدایت میکند.

۵- از سینک ها دوری کنید

بالا بمانید و برای ماندن در هوای خوب زیر ابرهای کومولوس یا تکه های شیری بمانید (ترمالهای سفید)

مخالف جهت وزش باد ابرها بمانید. شما نمیتوانید در مسیری که بال های کلاس بالاتر پرواز میکنند پرواز کنید (یا به عبارتی به قابلیتهای C, B یا D برسید) چرا که به سرعت و گلاید آنها با شما متفاوت است. بنابراین باید محافظه کارانه پرواز کنید.

۶- به یادگیری ادامه بدهید

به یادگیری ادامه بدهید. و آنرا هدفتان کنید خیلی از ما تنبلی می کنیم و فکر می کنیم که تنها با پرواز کردن بهتر خواهیم شد . اینطور نیست. باید از اشتباهاتمان درس بگیریم و اهدافمان را اصلاح کنیم. زمانی که فکر میکنید برای تغییر به کلاس بالاتر آمادگی دارید، لحظه ای بایستید و از خود بپرسید که کدامیک از اینها را تاکنون انجام نداده ام. و اگر واقعا آماده بودید دوباره از خود بپرسید که؛ آیا تا بحال چه تعداد پرواز فرا منطقه ای داشته اید؟ آیا دوره ی SIV دیده اید ؟ آیا در ترمال Leeside بوده اید (مثل اینکه بال شما میخواهد به هرجهتی که دلش میخواهد برود)؟ آیا تا به حال در Cloud base فول اسپید بوده اید؟

اگر شما هنوز بر بال کلاس یک یا EN-A خود تسلط ندارید بهتر است عجله نکنید و به مهارت خود اضافه کنید.