فناوري جت فلپ – JET FLAP

تاريخچه ايده و توسعه آن:

طي بحثي از گروه تحقیق و توسعه skywalk درباره نحوه عملکرد بهتر در یک ترمال، يك ايده در ميان مابقي ظاهر شد، اين ايده امتحان فلپ هاي چاك دار برای عبور هوا بود.

اولين الگو ها عملکرد بهبود یافته کایت هایی بود که با این تکنولوژی ساخته شده بودند، پس ما فوراً تصميم گرفتيم كه استفاده از فلپ هاي هواگير بر بال هاي پاراگلایدر را به نام خود ثبت كنيم. پس از قرار دادن آنها در بال ها، تصميم گرفتيم سيستم به اصطلاح JET FLAP را بر پاراگلايدرها آزمايش كنيم. ما فلپ هاي هواگير را در چندين مطالعه، شبيه سازي و پرواز آزمايشي بررسي كرديم. هنگام آزمايش آنها روی بال MESCAL، اتفاق عجیبی افتاد: پيش از اين هيچ يك از بال هاي ما به برک بسیار زیادی برای فلر نیاز نداشتند! گستره “سبز” بازه ای از بال است كه در آن خطاهاي خلبان توسط بال بخشیده ميشوند، يكي از مهم ترين آثار JET FLAPS است.

توسط JET FLAPS قادر بوديم در MESCAL چند ويژگي که هر کدام به تنهایی ويژه هستند را تركيب كنيم، براي مثال:
  • تندي زياد و مديريت خوب با پایداری بالا

طي توسعه TEQUILA، آثار كاهشي FLAP دوباره ظاهر شدند. گستره تطابق براي گروه آزمايشي ما به ميزان قابل توجهي افزايش يافت!

مزاياي فناوري JET FLAP:

با کشیدن برک، جا به جايي ابتدا در نقطه اي رخ ميدهد كه در آن استفاده از برك ها موجب افزايش بالاي خميدگي در انتهای بال شده و نتيجه معمولاً توقف بال و فول استال است.

دقيقاً اينجا است كه JET FLAPS وارد بازي ميشود:

هوا از سطح پاييني (ناحيه فشاري) به سطح بالايي (ناحيه مكشي) هدايت ميشود و در آن جا به بيرون دميده ميشود. استال به تأخير مي افتد، حداقل سرعت قابل پرواز كاهش مي يابد و خلبان بازه بيشتري براي برک گرفتن پيدا ميكند. اين در طول فازهاي حياتي آغاز و فرود اهميت ويژه اي دارد. از طريق طرح ويژه بال توانستيم مطمئن شویم كه كانال جت فلپ طي پرواز در سرعت تریم عمدتاً بسته ميماند(در طول پرواز حفر های جت فلپ بسته هستند) و زماني كه برك اعمال ميگردد، باز ميشود. اين به كاهش طول باند در زمان فرود كمك ميكند.

فناوري جت فلپ - JET FLAP

فناوري جت فلپ – JET FLAP

نقطه استال به اصطلاح عقب مي افتد. (عكس ٢ شبيه سازي دود) بر لایه بالايي، هواي بالا رفته و انرژي گرفته به طور مماس بر سطح خارج ميشود و ايست را به تأخير مي اندازد.

از ديدگاه امروز، اين مزايا را در JET FLAPS ميبينيم:

تنظيم سرعت بال براي خلبان بسيار آسان تر است، زيرا يك بال با Jet Flaps به تغييرات درگ كمتري نسبت به يك بال بدون Jet Flaps نياز دارد. تغييرات درگ كمتر به معناي خصوصيات يكنواخت تر پرواز است.

فاز نهایی میان فلر و توقف کامل بال بسيار بزرگتر میشود. در جايي كه بال بدون فلپ نسبتاً به صورت ناگهاني عقب رفته و مي ايستد، بال دارای Jet Flap ميتواند كنترل شده و به پرواز عادي بازگردانده شود! گستره “سبز” با JET FLAPS بسيار بزرگتر است.

عملكرد صعود بال براي چرخش در thermals بهتر و آسان تر است.

خلبانان از اين مزايا لذت ميبرند:

حداقل سرعت قابل پرواز پايين تر. براي خلبان پرواز آرام بسيار آسان تر است. گستردگی محدوده پرواز وسيع تر و قابل كنترل تر است. دوست دارم آن را با ترمز هاي ABS يك خودرو مقايسه كنم. محدوده سر خوردن چرخ نيز در اين موقعيت كاهش مي يابد.

مجله Vol Libre نتایج يك آزمايش را منتشر كرد كه تفاوت بارزي ميان يك TEQUILA با سيستم مؤثر JET FLAP و فلپ هاي بسته را نشان ميداد: فلپ هاي باز اجازه پرواز با ١٧٪ سرعت كمتر را ميدهند!

که این به معنای ایمنی در برابر واماندگی و استال شدن بال است

عملكرد بهتر در ترمال، از همه مهتر پرواز درون thermal های خشن تر و قوي تر است كه در آن برك ها بايد بسیار فرمان پذیر باشند تا به صورت بهينه بتوان اوج گرفت.

فضاي آزمايش بيشتري براي توسعه طراحان مورد نیاز است، زيرا اعمال تركيب JET FLAPS خصوصيات ظاهراً متناقض را غيرممكن ميكند: مانند فرمان پذیری بیشتر و پایداری بیشتر

میزان برك تا نقطه استال افزايش يافته و بنابراين در حين فرود امنيت بيشتري وجود دارد.

 

اکنون به سوالاتی در این زمینه مطرح شده دقت میکنیم:
  • میزان افزایش بازه سرعتی قابل پرواز چقدر است؟

بنا بر اظهارات نویسنده مقاله نتایج آزمایشات حاکی از آن است که حداقل سرعت قابل پرواز به میزان ۱۷% کاهش پیدا کرده است پس اگر حداقل سرعت را ۲۰ در نظر بگیریم این مقدار به کمک جت فلپ به مقدار ۱۷ کاهش پیدا کرده است (در شرایط ایده آل آزمایشگاهی) که برای خلبانان حرفه ای و در شرایط ترمیک و گاستی عملا غیر قابل استفاده است

  • آیا باعث تغییر در رفتار بال در مانور استال که به نوعی دکمه ری استارت بال هم در نظر گرفته میشود خواهد بود؟

به علت کم شدن سرعت واماندگی و تمایل بیشتر بال برای بازگشت به پرواز عملا نگه داشته بال در استال، باز کردن کروات ها و ریکاوری بال دشوار تر خواهد شد

  • چه میزان این تکنولوژی در عمل مورد استقبال قرار گرفته است؟

بر خلاف سایر تکنولوژی هایی نظیر رجیدفویل و شارک نوز این تکنولوژی فقط توسط کمپانی اسکای واک مورد بهره برداری قرار گرفته است

این عدم استقبال حاکی از پایین بودن تاثیر این فناوری را دارد تا آنجاییکه سایر کمپانی ها عملا حتی به آن توجهی هم نکرده اند

  • تاثیر آن بر افزایش میزان فروش چقدر بوده است؟

اطلاعات دقیقی از تغییرات میزان فروش در دسترس نیست ولی با توجه به شواهد آنچه در مسابقات میبینیم حاکی از آن است که خلبانان حرفه ای آنچنان از این تکنولوژی استقبال نکرده اند