بهینه ساز سرعت تریم TSO

 

گلایدرهای مدرن به تغيير طول لاین و وزن زیر بال بسيار حساس هستند.

با استفاده از TSO، خلبان می تواند هر زمانی طول لاین های  C / D را به طور دقیق به میلیمتر تنظیم کند.

TSO امکان فوق العاده ای برای افزایش سرعت تریم فراهم می کند که بستگی به عمر بال و دمای محیط و وزن تیک آف (مجموع وزن خلبان و تجهیزات) دارد. و علاوه بر این برای به حداکثر رساندن کنترل و امنیت پرواز می باشد.

در نهایت خلاص شدن از تصور پایین بودن سرعت بال با وزن کم، که بال های شما آرام تر پرواز می کنند، اگر شما از معدود افرادی هستید که این تصور شما را آزار میدهد این مطلب برای شما نوشته شده است!

گروه هدف:

برای خلبانانی که در بازه وزنی پایین تا وسط پاراگلایدرهای مسافت پرواز می کنند.

برای خلبانانی که میخواهند پاراگلایدر خود را با گذشت زمان و دمای سرد به تنظیمات کارخانه برگردانند.

افزایش سرعت تریم (متناسب با وزن تیک آف، عمر بال و دمای هوا) نه تنها باعث افزایش عملکرد می شود، بلکه ایمنی بالاتر را نیز فراهم می کند. از آنجا که یک سرعت در پرواز مزیت هایی بر ایمنی دارد.

همه چیز در مورد سرعت است!

چه هنگامی شما به عنوان خلبان پاراگلایدر پرواز می کنید؟

با یک پاراگلایدری که دارای زاویه حمله بزرگتر است؟ یا با یک پاراگلایدر که سرعت پرواز بالاتری دارد؟

طراح بال مایکل نلسر، در مقاله ای در مجله اطلاعات استاندارد DHV نشان داده است که با وجود باد روبروی کافی، حتی یک اسپید رایدر با نسبت گلاید ۴ از یک گلایدر کلاس EN C با نسبت پیش بینی شده ۱۰ بالاتر پرواز می کند.

به طوری که اگر شما هاور مانده و  حرکت نمی کنید. اما حتی با افزایش سرعت تریم ۳ کیلومتر بر ساعت که یک خلبان در صورت پرواز در محدوده وزن پایین تر با باز کردن  TSOبه آن دست می یابد ، دارای عملکرد گلایدر خوبی خواهد بود. برای جزئیات بیشتر به جدول زیر مراجعه کنید.

TSO چگونه کار می کند؟

TSO دستگاهی است که در رایزر های اتنهایی قرار دارد که امکان تنظیم طول مشخصی را فراهم می آورد.

این وسیله زیر پوشش مخصوصی قرار دارد.

برای تنظیم، پوشش را در کنار بزنید.

پس از دستورالعملی که برای بال شما نوشته شده است ، TSO دقیقا بر روی زمین تنظیم می شود و در هوا تغییری نخواهد کرد.

نحوه تنظیم صحیح TSO

دستورالعمل ۱

وزن زیر بال

بسته به اینکه آیا گلایدر در محدودیت وزن بالاتر یا پائین تری قرار دارد، سرعت تریم حدود ۳ کیلومتر / ساعت تغییر می کند. (برای روشن شدن مسئله: سرعت تریم گلایدر که در محدوده وزن پایین تر پرواز می کند، ۳ کیلومتر / ساعت کندتر از زمانی است که در بالاترین حد پرواز می کند). در حداکثر سرعت قابل قبول با فول اسپید سیستم ، تفاوت ها حتی تا ۵ کیلومتر / ساعت امکان پذیر است. با استفاده از TSO که به درستی تنظیم شده، خلبانانی که در پایین ترین رنج از دامنه وزنی بال پرواز می کنند، به سرعت درست و حداکثری نیز می رسند.

تنظیمات توصیه شده برای TSO:

محدودیت وزن کمتر: + ۱٫۵ سانتی متر

محدوده وزن متوسط: + ۰٫۵ – + ۱٫۰ سانتی متر

محدودیت وزن بالا: + ۰ سانتی متر، TSO بسته شده است

 

 

 

عمر بال

با افزایش سن، طول لاین های A و B نسبت به سطح C / D کمی بیشتر می شوند. با استفاده از TSO، خلبان می تواند پاراگلایدر خود را همیشه با دقت به مقدار اصلی تنظیم کند.

تنظیمات توصیه شده برای TSO:

بعد از ۱۰۰ ساعت پرواز: ۰٫۵ سانتی متر

بعد از ۲۰۰ ساعت پرواز: ۱٫۰ سانتی متر

بعد از ۳۰۰ ساعت پرواز: ۱٫۵ سانتی متر

دمای زیر صفر

حتی با تغییر درجه حرارت، سرعت تریم و رفتار پرواز گلایدرهای مدرن به شدت تغییر می کند. در دمای بسیار پایین، توصیه می شود که سرعت تریم را با استفاده از TSO تنظیم کنید تا ریسک ورود به دیپ استال ناخواسته را کاهش دهید.

تنظیمات توصیه شده برای TSO:

۰ درجه سانتیگراد (+/- ۲ درجه سانتیگراد): + ۰٫۵ سانتی متر

<-5 درجه سانتیگراد: +۱٫۰ سانتی متر

نحوه راه اندازی TSO به درستی

دستورالعمل دوم

ترکیبات

تنظیمات TSO می توانند ترکیب شود. اصلاح وزن زیر بال و همچنین اصلاح با افزایش عمر و درجه حرارت را انجام دهید.

مقدار مجاز اصلاح TSO حداکثر ۲٫۵ سانتی متر است. فراتر از آن که رایزر به طور کامل تحت فشار قرار گیرد و هر گونه باز شدن بیشتر TSO بدون تاثیر است.

حداکثر باز شدن TSO: + 2.5 سانتی متر

اگر ارزش کل سه سطح اصلاحی به بیش از ۲٫۵ سانتی متر اضافه شود …

TSO می تواند حداکثر ۲٫۵ سانتی متر باز شود. ترکیبی از:

  • پرواز خلبان در محدودیت وزن پایین ˿ TSO + 1.5 سانتی متر
  • و بال دارای بیش از ۲۰۰ ساعت پرواز ˿ TSO + 1.0 سانتی متر است
  • و دمای هوای محیط <-5 درجه سلسیوس ˿ TSO + 1.0 سانتی متر است

… نیاز به تنظیم کامل ۳٫۵ سانتی متر دارد که با TSO در دسترس نیست.

ما در این مورد توصیه می کنیم تا اصلاح برای افزایش عمر را با یک سرویس بررسی مجاز یا پاراگلایدر های انجام دهید. و فقط اصلاح باقی مانده ۲٫۵ سانتی متر را با TSO تنظیم کنید.

هشدار

TSO در خدمت جبران طول انقباض لاین و از دست رفتن سرعت پرواز در مورد وزن کم بال و دمای هوای سرد است.

حداکثر تحمل مجاز طول خط نسبت به تنظیمات کارخانه و تریم تصدیق شده + ۱٫۵ سانتی متر است. هر گونه اضافه کردن طول لاین به مقادیر بیشتر موجب عملکرد منفی خواهد شد!

مثلا:

+ ۱٫۰ سانتی متر اصلاح افزایش عمر + ۱٫۰ سانتی متر اصلاح بار بال.

اصلاح دما + ۰٫۵ سانتی متر = + ۲٫۵ سانتی متر در مجموع.

+ ۱٫۰ سانتیمتر برای اصلاح افزایش عمر، تریم اولیه خط گلایدر را بازیابی می کند، اصلاح بار بال ۱٫۰+ سانتی متر و اصلاح دمای ۰٫۵ سانتی متر، خطوط اصلی را به ۱٫۵+ سانتی متر مجاز افزایش می دهد.

برای امنیت خود مهم است که هرگز تنظیمات پیشنهادی TSO را تغییر ندهید تا سرعت بیشتری دریافت کنید بدون اینکه نیاز به تعدیل باشد!

توجه: پاراگلایدر هایی با ساعت پرواز پایین با اصلاح بیش از ۱٫۵ سانتی متر هیچ تاثیری در سرعت بال ندارد!

توجه: هر دو طرف باید همیشه به یک اندازه تنظیم شوند!

چرا TSO بهتر از تریمر (trimmer) است!

یا به عبارت دیگر چرا تریمر در این مورد جوابگو نیست؟ چه کسی تا به حال با trimmer پرواز کرده و معایب آن را می داند:

تریمر تنظیمات خود را به راحتی در هنگام جمع کردن بال یا فشار بر روی رایزرها تغییر می دهد.

تنظیمات خود را در هوا به طور ناخواسته تغییر می دهد، به ویژه هنگامی که نیروهای G بالا ظاهر می شوند و یا زمانیکه رایزر ها مرطوب می شوند.

شما می توانید به خود و با تجهیزاتتان به راحتی با لبه تیز تریمر هنگام برخاستن از زمین صدمه بزنید،

قبل از هر پرواز و در هوا، تریمر باید تنظیم و کنترل شود.

تریمر دارای هیچ موقعیت مدرج و پایداری نیستند.

با استفاده از TSO، خلبان یا مربی پرواز بال خود را یک بار برای وزن تیک آف تنظیم می کند و دیگر هرگز نباید به آن اهمیتی دهد.